2 August 2011

pilihan raya olok-olok : jadikan ia realiti!


portal berita the malaysian insider semalam melaporkan bahawa, keputusan pilihan raya olok-olok yang telah diadakan oleh BN menunjukkan bahawa bn boleh kehilangan Perak dan Negeri Sembilan di tangan Pakatan Rakyat (PR) dan kehilangan beberapa kerusi (mungkin lebih) yang dimenangi mereka di beberapa buah negeri. melihat kpd laporan ini, portal berita rasmi PAS, harakahdaily.net melaporkan bahawa pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Husain melahirkan keyakinan bahawa PR akan memberikan saingan yang sangat sengit kpd BN pada PRU ke 13 nanti. melihat kepada senario politik tanah air pada masa kini, DPPk Segambut berpandangan bahawa keputusan pilihan raya olol-olok itu ada asasnya berdasarkan beberapa isu seperti :

1.tuntutan BERSIH 2.0
di dalam perhimpunan yang lalu, NGO BERSIH 2.0  telah mengemukakan 8 tuntutan bagi mereformasikan kepincangan sistem pilihan raya Malaysia pada masa kini yang terbukti penuh dengan penipuan dan penyelewengan.malangnya, tuntutan-tuntutan tersebut bukan sahaja dibakul sampahkan oleh kerajaan dan SPR, malah mengakibatkan seorang peserta himpunan aman BERSIH 2.0 pada 9/7 yang lalu meninggal dunia.

2.penahanan 6 orang aktivis PSM di bawah ordinan darurat.
penahanan 6 orang aktivis PSM di bawah ordinan darurat, yang kononnya disebabkan ingin menghidupkan kembali fahaman komunis di Malaysia, bukan sahaja dibantah oleh ahli politik, bahkan oleh NGO sendiri spt GMI (Gerakan Mansuhkan ISA) yang akhirnya membuatkan mereka dilepaskan dari tahanan.melalui tangkapan ini, kerajaan masih belum belajar bahawa rakyat benci kpd kerajaan yang menyalahgunakan kuasa dan undang-undang untuk kepentingan politik mereka.umno-bn perlu dihukum!

3.penyelewangan daftar pengundi.
isu ini semakin hari semakin melarat.para pendatang dan penduduk yang berstatus PR (Permanent Residence) telah diberikan kelayakan mengundi melalui penyelewengan yang dilakukan oleh umno-bn melalui kerjasama JPN (Jabatan Pendaftaran Negara), KDN dan SPR. yang terbaru, portal berita malaysiakini.com melaporkan bahawa pendedahan mereka pada sebelah pagi berkaitan seorang pengundi yang berstatus PR telah menjadi seorang warganegara penuh pada sebelah petang!hal ini bukan sahaja merbahaya utk keselamatan negara, bahkan mencemarkan kedaulatan negara apabila status kewarganegaraan diberikan sewenang-wenangnya!

4.isu pembinaan kilang nadir bumi oleh Lynas corp.
nampaknya umno-bn masih hendak memekakkan telinga mereka dengan memperjudikan keselamatan rakyat Malaysia umumnya dan rakyat di Gebeng,Pahang khususnya. pembinaan kilang nadir bumi ini bukan sahaja dibantah oleh rakyat tempatan itu sendiri, bahkan seluruh rakyat Malaysia bangkit melahirkan bantahan mereka, terutama dari golongan muda.isu kebocoran nuklear di kilang nadir bumi di Bukit Merah suatu masa dahulu sepatutnya menjadi pengajaran kpd umno-bn, tetapi mereka dengan angkuhnya menolak bantahan rakyat demi wang dan kemewahan!

isu-isu di atas hanyalah sedikit daripada isu-isu yang besar di Malaysia pada masa kini. namun DPPk Segambut yakin, isu-isu ini sahaja sudah cukup membuka mata hati rakyat Malaysia untuk menolak umno-bn pada masa akan datang. DPPk Segambut menyeru kpd seluruh pengundi, ayuhlah kita bersama menolak kepimpinan umno-bn yang penuh dengan penyelewengan pada PRU 13 nanti! jadikanlah keputusan pilihan raya olok-olok bn itu satu kenyataan demi generasi akan datang!wang pembayar cukai bukanlah untuk membayar cincin permata rosmah yang berharga 28 juta! allahuakbar!

No comments:

Post a Comment