13 January 2012

terbukti Utusan Meloya anak emas KDN



dua hari selepas hakim mahkamah tinggi jalan duta memutuskan DSAI bebas dari sebarang tuduhan, utusan malaysia [utusex meloya] kembali dengan agenda-agenda fitnah mereka. setiap pihak yang hadir pada hari bersejarah itu sudah menjangka, letupan bom yang berlaku semasa perhimpunan itu pasti akan dieksploitasi dan dimanipulasi oleh akhbar-akhbar pro-rejim.

sumber polis

utusan, di dalam laporan muka depannya, melaporkan bahawa mereka telah mendapat sumber dari "pihak polis" utk mendakwa bahawa bom-bom tersebut telah dibawa oleh peserta perhimpunan pada hari tersebut.anehnya, utusan tidak pula mengkhususkan, mahupun menjelaskan dengan lebih terperinci mengenai "sumber" mereka itu. justeru di sini, sudah timbul isu "manipulasi penjawat awam" demi kepentingan peribadi mereka,apatah lagi apabila sumber yang didakwa itu merupakan "sumber polis" yang mampu memberi kesan yang besar terhadap keamanan awam.


polis nafi, utusan buat spekulasi
hari ini, pihak polis telah menafikan laporan yang telah disiarkan oleh akhbar utusan tersebut. disamping itu, pihak polis juga telah memberi amaran kepada awam supaya tidak membuat sebarang spekulasi mengenai kes letupan tersebut. portal berita malaysiakini melaporkan bahawa "Polis hari ini memberi amaran kepada orang ramai supaya jangan membuat spekulasi mengenai identiti dalang tiga letupan buatan sendiri dekat kompleks mahkamah Kuala Lumpur di Jalan Duta Isnin lalu, sejurus selepas keputusan kes Liwat II diumumkan Isnin lalu." apa yang menjadi persoalannya, hanya utusan sahaja satu2nya akhbar yg begitu berani membuat spekulasi sedemikian, dan akhirnya diikuti oleh juak2nya yang begitu ketagih dengan tender2 dari orang atasan. namun sehingga blog ini di"update", tiada sebarang amaran secara rasmi atau bertulis daripada pihak polis atau KDN terhadap utusan yang dilaporkan.






utusan berniat jahat, cetus ketegangan awam

seperti yang telah dijelaskan sebelum ini, spekulasi yang diwujudkan utusan dengan menggunakan nama pihak polis sememangnya berniat jahat dan bertujuan mewujudkan fitnah dan ketegangan awam.sehingga entry ini ditulis juga, masih tiada sebarang permohonan maaf atau pembetulan yang dilakukan oleh pihak utusan. namun anehnya, isu ini juga seolah-olah tidak diambil pusing oleh KDN mahupun PDRM sendiri. sekiranya yang melaporkan itu terdiri daripada wartawan-wartawan harakah, suara keadilan atau roket, nescaya kini penulis berita dan wartawan tersebut dipanggil ke balai polis utk diambil keterangan. malah lebih teruk, permit akhbar tersebut akan ditarik/digantung, dan wartawannya akan didakwa di mahkamah! inilah salah satu bentuk pilih kasih oleh KDN yang dizahirkan semenjak dua ini, dengan tidak memperdulikan ancaman awam yang mampu diwujudkan oleh akhbar2 harian seperti utusan ini sendiri!

KDN boleh jalan!
hakikatnya, ini bukanlah kali pertama utusex ini diberi amaran oleh pihak2 berkaitan. cumanya,amaran-amaran tersebut hanyalah berupa melepaskan batok di tangga. tidak serius dan hanya berbentuk sandiwara, sudah berapa banyak berita yang dilaporkan utusan bersifat mencetuskan ketegangan kaum, agama dan awam. namun itulah KDN, menterinya begitu takut utk "menyentuh" akhbar tersebut, kerana takut tidak mendapat sokongan sbg menteri dan ahli parlimen? wallahualam. namun yang pasti, KDN BOLEH JALAN!



No comments:

Post a Comment