3 February 2012

daftar automatik alternatif terbaik



Dewan Pemuda PAS Kawasan Segambut melahirkan kekecewaan ke atas cadangan Prof. Datuk Dr. Kamarudin Kachar, Presiden Pertubuhan Pemikir Profesional Melayu Malaysia supaya mendenda golongan yang tidak mendaftar sebagai pengundi. 


pada tahun 2010, SPR telah mencadangkan kpd kerajaan Malaysia supaya menggunakan kaedah pendaftaran sebagai pengundi secara automatik apabila seseorang rakyat Malaysia mencapai umur 21 tahun. dalam jawapan terhadap cadangan ini, DS Nazri Aziz berkata, kerajaan telah menolak cadangan ini atas alasan "hak setiap orang utk mengundi atau tidak."



DPP kawasan Segambut mempersoalkan di manakah terletaknya rasionalisasi seorang profesor apabila mencadangkan sesuatu yang tidak praktikal utk meningkat kadar pendaftaran pengundi, apatah lagi di kala bahang PRU 13 semakin hangat diperkatakan. untuk pengetahuan prof., kami di PAkatan Rakyat khususnya Parti Islam Se-Malaysia telah lama melahirkan kebimbangan mengenai statistik daftar pengundi yang rendah, terutama di kalangan pengundi muda melayu. justeru itu, pimpinan Pakatan Rakyat konsisten dengan cadangan yang diutarakan oleh SPR utk meningkatkan statistik pendaftaran pengundi iaitu melalui pendaftaran secara automatik yang dilihat lebih menjimatkan dan praktikal dari segala sudut. justeru itu, DPP Segambut menyeru kpd para pemikir dan ahli akademik di luar, sumbangkanlah buah fikiran anda utk sesuatu yang mampu membantu transformasi politik tanah air, bukannya sesuatu utk menjaga periuk nasi sendiri, kerana kelak anda akan ditertawakan oleh warga marhaen!

 

No comments:

Post a Comment